افزودن مقاله در وردپرس

مدیریت حرفه‌ای محتوا در پیشخوان وردپرس (بخش 2 از 2)

افزودن محتوا به WP

در جلسه‌ی قبل آموزش پیشخوان وردپرس را شروع کردیم، و به بررسی منوی تنظیمات پرداختیم و تنظیمات مهم را که بعد از نصب وردپرس باید به آن‌ها توجه کنید را بررسی کردیم. در این جلسه به نحوه‌ی افزودن انواع محتوا در یک سایت وردپرسی می‌پردازم و در دوره‌های سئو به بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو تمرکز می‌کنیم.
همان‌طور که در جلسه قبل بیان شده. وردپرس به‌صورت پیش‌فرض 4 نوع محتوا دارد. نوشته، برگه، رسانه و دیدگاه که در جلسه‌ی قبل تک‌تک آن‌ها را به‌اختصار بررسی کردیم.

تفاوت نوشته و برگه چیست؟

نوشته و برگه هر دو صفحات وب‌سایت هستند، یعنی محتوای شما از قبیل متن، عکس، فایل‌ها و … در درون نوشته‌ها و برگه‌ها قرار می‌گیرند. اما شاید برای شما این سؤال مطرح شود که تفاوت نوشته و برگه چیست؟

ساده‌ترین پاسخی که برای این پرسش شما می‌توان داد وراثت است. برگه‌ها برخلاف نوشته قابلیت دسته‌بندی محتوا ندارند. اما شما می‌توانید با ایجاد دسته‌بندی‌های گوناگون نوشته‌های خود را در دسته‌های مختلف قرار دهید. همانند محتوای موجود در همتا کالج، به طور مثال برخی از نوشته‌ها (مقاله‌ها) در دسته‌بندی آموزش وردپرس قرار گرفته‌اند و برخی در دسته‌ی بازاریابی آنلاین و … هستند. تا کاربران بتوانند محتوای موردنظر خود را به‌راحتی از میان تمام محتوای موجود در سایت بیابند.

در ساختار وردپرس نوشته‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با انتشار هر نوشته، نوشته‌ی قبلی جای خود را به نوشته‌ی جدید می‌دهند. یعنی نوشته‌ها بر اساس تاریخ مرتب می‌شوند و نوشته‌های جدیدتر بالاتر از نوشته‌های قدیمی قرار می‌گیرند. اما برگه‌ها قابلیت مرتب شدن را ندارند و شما نمی‌توانید محتوای سایت خود را بر اساس تاریخ یا هر معیار دیگری به ترتیب قرار دهید تا کاربران آن‌ها را مطالعه کنند. همچنین شما نمی‌توانید برگه‌ها را در دسته‌بندی‌های سایت قرار دهید.

عموماً از نوشته‌ها برای انتشار مقالات سایت استفاده می‌شود. اما کاربرد برگه‌ها در صفحه‌های ثابت سایت می‌باشد، صفحه‌هایی که با گذشت زمان به‌روز نمی‌شوند و فقط محتوای آن‌ها ویرایش می‌یابد مثل صفحه‌ی اصلی سایت، صفحه‌ی تماس با ما، صفحه‌ی درباره ما و … .

 

افزودن محتوا در وردپرس

افزودن نوشته به وردپرس

برای افزودن اولین مقاله‌ی خود به سایت کافی است ماوس را روی نوشته‌ها نگه‌دارید و در منوی باز شونده روی افزودن نوشته جدید کلیک کنید. حال صفحه‌ی ویرایشگر جدید وردپرس که گوتنبرگ (Gutenberg) نام دارد نمایش داده می‌شود. اما این ویرایشگر دارای محدودیت‌هایی است که شاید کار با آن در ابتدا کمی پیچیده و محدود باشد. برای حل این مشکل از ویرایشگر کلاسیک وردپرس استفاده می‌کنیم.

برای این‌که از ویرایشگر کلاسیک وردپرس استفاده کنید. کافی است به پیشخوان وردپرس برگردید و ماوس خود را روی افزونه‌ها نگهدارید تا منو باز شود. در جلسات آینده کار با منوی افزونه‌های آموزش داده می‌شود. اما در این حد بدانید که شما می‌توانید با کمک منوی افزونه‌ها تقریباً هر قابلیتی که نیاز دارید به سایت خود بیفزایید. برای افزودن ویرایشگر کلاسیک وردپرس روی افزودن کلیک کنید تا صفحه‌ی زیر باز شود.

افزودن مقاله با ویرایشگر کلایک
افزودن مقاله با ویرایشگر کلاسیک

در فیلد جستجو عبارت ویرایشگر کلاسیک را تایپ کنید. بعد از پیداکردن افزونه‌ی موردنظر روی گزینه نصب کلید کنید تا افزونه به هاست شما منتقل گردد. بعد از نصب افزونه روی فعال‌کردن کلیک کنید تا افزونه ویرایشگر کلاسیک فعال شود.
حال به نوشته‌ی خود بازگردید، ویرایشگر کلاسیک برای شما فعال شده است و اکنون می‌توانید محتوای مقالات خود را به بهترین شکل ویرایش.

تنظیمات این صفحه به 6 قسمت تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

عنوان: عنوان نام مقاله‌ی شما در سایتتان است و به‌صورت پیش‌فرض در صفحه‌ی جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. (تغییر متن در نمایش گوگل به جلسه‌ی سئوی محتوا بررسی می‌شود.)

ویرایشگر: محل نوشتن محتوای اصلی مقاله‌ی شما می‌باشد. شما می‌توانید در این فیلد متن، عکس، ویدئو، صوت، فایل و… قرار دهید.

انتشار: تنظیمات مربوط به نحوه‌ی انتشار مقاله در سایت است.

دسته‌ها: ابزار دسته‌بندی محتوای سایت است.

برچسب‌ها: همانند هشتگ در اینستاگرام، شما می‌توانید برای مطالب خود برچسب یا تگ تعیین کنید تا کاربران بتوانند مقالات مرتبط و مکمل را مطالعه کنند.

تصویر شاخص: هر مقاله دارای یک تصویر شاخص است که بسته به نوع قالب شما می‌تواند نحوه‌ی نمایش متفاوتی داشته باشد. اما عموماً این تصویر در لیست مقالات نمایش داده می‌شود.

چگونه در وردپرس یک مقاله بنویسیم؟

قبل از انتشار محتوا در وردپرس اولین کاری که برای انتشار یک مقاله لازم است انجام دهید این است که باید در یک نرم‌افزار ویرایشگر متن مثل ورد مقاله‌ی خود را بنویسید. سپس کل مقاله را بدون واردکردن استایل‌های ورد در قسمت ویرایشگر وردپرس کپی کنید. (بهتر است متن خام باشد و هیچ استایل و المانی از ورد وارد وردپرس نشود.) برای این منظور در ویرایشگر وردپرس کلیک راست کنید و گزینه‌ی paste a plain text را انتخاب کنید.

قبل از استایل دهی به متن، بهتر است محتوای خود را بر اساس معیارهای سئو برای موتورهای جستجو بهینه کنید. (اگر با معیارهای سئو آشنا نیستید، نگران این موضوع نباشید و فقط متن خود را وارد کنید!)

یک توصیه تجربی: بهتر است بعد از دادن تغییرات در محتوای خود سریع مقاله را ذخیره کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید در زمان کم‌تری کار خود را ادامه بدهید.

گام بعدی استایل دهی به متن است. دادن استایل به متن باعث بهبود خوانایی و زیبایی مقالات شما می‌شود. علاوه‌برآن استایل متن در ساختار سئو نیز توصیه می‌شود.

در استایل محتوای موجود در وب، سه استایل دارای اهمیت زیادی بخصوص در بهبود رتبه‌ی گوگل است. بند، هدر‌ها و لینک.

بند یا پاراگراف اصلی ترین بخش محتوا در وردپرس است. محتوای کلی مقاله‌ی شما از جنس بند می‌باشد. اگر روی ویرایشگر کلیک کنید، می‌توانید در حالت بند شروع به نوشتن کنید همانند تصویر زیر.

استایل دهی به متن در وردپرس

اما برای نوشتن عناوین شما به هدرها نیاز دارید. متنی را که قصد دارید به‌عنوان تغییر دهید را با ماوس انتخاب کنید. از منوی بالای حالت بند را به تیتر تغییر دهید. توجه کنید که برای نوشتن تیتر، باید در ابتدا و انتهای متن انتخاب شده enter بزنید.

تیتر‌ها به 6 گروه تقسیم می‌شوند تیتر 1، تیتر 2، تیتر 3، تیتر 4، تیتر 5 و تیتر 6. تیتر 1، بزرگ‌ترین فونت را در میان تیتر‌ها دارد. و تیتر 6، دارای کوچک‌ترین فونت است. اما تفاوت تیتر‌ها به اندازه‌ی فونت محدود نمی‌شود. هر کدام از تیترها در بهبود رتبه‌ی موتورهای جستجو دارای اهمیت خاص خود هستند، که تیتر 1 با اهمیت‌ترین و تیتر 6 کم اهمیت‌ترین است. یعنی برای بهبود رتبه‌ی کلامات بهتر است کلمات کلیدی را در تیترهای بالاتر (مثل 1 تا 3) قرار دهید. اما باید دقت کنید که بهتر است مهم‌ترین کلمه‌ی کلیدی شما در تیتر1 قرار گیرد.

نکته‌ی بسیار مهم دیگری که در استفاده از تیتر‌ها باید دقت کنید. هیچ‌گاه از تیتر 1 بیش از دو بار استفاده کنید و بهتر است تعداد تیتر ‌2 در مقاله‌ی شما کمتر از تیتر 3 و تعداد تیتر‌های 3 در مقاله کم‌تر از تعداد تیتر‌های 4 و الی‌آخر باشد. این کار باعث بهبود رتبه‌ی کلمات کلیدی سایت شما خواهد شد.

و اما لینک‌ها. لینک‌های در فضای وب از 2 جهت حائز اهمیت هستند.

  1. برای بهبود ساختار سئوی سایت.
  2. برای نگهداری کاربران در سایت شما.

برای تبدیل متن ساده به متن لینک دار در وردپرس کافی است متن موردنظر را انتخاب کنید و از قسمت تنظیمات ویرایشگر روی علامت لینک کلیک کنید. همانند تصویر زیر.

چگونه در وردپرس متن را لینک دار کنیم؟

در پاپ‌آپ باز شده می‌توانید آدرس صفحه‌ی موردنظر خود را وارد کنید. دقت کنید که آدرس شما بهتر است به‌صورت https://dimin.ex/page باشد. با زدن دکمه‌ی آبی‌رنگ می‌توانید متن خود را لینک دار کنید. اما اگر روی دکمه‌ی چرخ‌دنده‌ی کنار دکمه‌ی آبی‌رنگ کلیک کنید، تنظیمات بیشتری برای شما نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی چک باکسِ «بازکردن پیوند در زبانه تازه» می‌توان قابلیت بازکردن لینک در یک صفحه‌ی جدید را برای لینک خود اضافه کنید.

شما با استفاده از لینک‌ها می‌توانید اعتبار کلمات کلیدی خود را انتقال دهید (اعتبار کلمات یک مبحث مفصل در سئو می‌باشد)؛ بنابراین باید در استفاده از لینک‌ها دقت کنید لازم را داشته باشد. نکته‌ی مهمی که در خصوص باید به آن دقت کنید این است که به‌هیچ‌وجه کلمات مهم موجود در مقاله را به سایت‌های دیگر لینک نکنید و همچنین به‌هیچ‌وجه کلمات کلیدی مقاله را به مقالات دیگر (و همچنین سایت‌های دیگر) لینک نکنید. با این کار شما در لینک‌سازی داخلی و لینک‌سازی خارجی ساختار منظمی خواهید داشت.

علاوه سه مورد گفته شده برای افزود استایل متن محتوا در وردپرس، گزینه‌های دیگری هم در این بخش وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از پلاگین‌ها قابلیت‌های بیشتری را به این ویرایشگر اضافه کنید.

افزودن فیلم، عکس، صوت و… به مقاله در وردپرس

فیلم و عکس قسمت جدا نشدنی هر مقاله‌ای است برای این نوع محتوا در وردپرس در نوشته‌ها کافی است ابتدا نشانگر ماوس را در قسمتی که می‌خواهید فایل (تصویر ویدیو صوت و…) را در آنجا نمایش دهید، قرار دهید (در نقطه‌ی مدنظر کلیک کنید). سپس همانند تصویر زیر روی دکمه‌ای افزودن پرونده‌ی چندرسانه‌ای کلیک کنید. تا فایل‌های موجود در سایت شما نمایش داده شود.

افزودن عکس در نوشته ها

شما می‌توانید از میان فایل‌های موجود، فایل موردنظر خود را انتخاب کنید و با زدن دکمه‌ی «گذاشتن در نوشته» فایل مورد‌نظر خود را در نوشته بیفزایید. اما اگر قصد داشته باشید یک فایل جدید (مثل عکس، ویدئو و…) را به سایت اضافه کنید. می‌توانید با زدن گزینه‌ی «بارگذاری پرونده‌ها» در قسمت بالا سمت راست. فایل خود را آپلود کند و از آن استفاده کنید.

تصاویر شما با ابعاد پیش‌فرض نمایش داده می‌شوند که ممکن است ابعاد مدنظر شما نباشد. برای اعمال ابعاد مدنظر خود می‌تواند با نگه‌داشتن کلیک ماوس در گوشه‌های تصاویر ابعاد آن را به‌صورت دستی تغییر دهید.

نکته‌ی طلایی سئو، استفاده از تصاویر کم‌حجم می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که حجم تصاویر شما نباید بیشتر 100kb باشد. همچنین بهتر است تصاویر خود را قبل از واردکردن به وردپرس در نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ در ابعاد مناسب ویرایش کنید.

انتشار: باکس انتشار در 3 حالت می‌تواند مقاله‌ی شما را منتشر کند.

  1. انتشار زمان‌بندی‌شده: برای این کار کافی است در قسمت «انتشار فوری» روی لینک “ویرایش” کلیک کنید و تاریخ موردنظر خود را برای انتشار انتخاب کنید. این تاریخ به‌صورت پیش‌فرض بر اساس تاریخ میلادی می‌باشد. برای تغییر تاریخ میلادی به تاریخ شمسی می‌توانید افزونه‌ی Parsi Date را از پیشخوان وردپرس نصب کنید. بعد از نصب این افزونه به‌صورت اتوماتیک تاریخ سایت شما به شمسی تغییر می‌یابد.
  2. وضعیت نوشته: وضعیت نوشته در 3 حالت قابل تنظیم است: منتشر شده، پیش‌نویس و در انتظار بازبینی. اگر تمایل داشته باشد که نوشته‌ی شما در سایت منتشر شود باید این گزینه را روی انتشار قرار دهد، اما اگر قصد دارید متن خود را در سایت ذخیره کنید و بعد‌ها آن را ویرایش، سپس منتشر کنید کافی است این گزینه را روی پیش‌نویس قرار دهید. اما اگر ساختار سایت شما به‌گونه‌ای است که بعد از ذخیره محتوا در سایت افراد دیگری باید متن شما را ویرایش یا تأیید کنند، کافی است این گزینه را روی در انتظار بازبینی قرار دهید.
  3.  قابلیت مشاهده: این گزینه هم در سه حالت قابل تنظیم است. عمومی: در این حالت محتوای مقاله‌ی شما در سایت منتشر می‌شود و برای همه افراد قابل مشاهد است. محافظت شده با رمز: در این حالت شما می‌توانید یک گذرواژه برای مقاله‌ی خود انتخاب کنید تا کاربران قبل از مطالعه مقاله‌ی شما مجبور به واردکردن گذرواژه شوند. خصوصی: در این حالت شما می‌توانید محتوای سایت خود را از دید تمام کاربران مخفی کنید به‌گونه‌ای که اگر شخصی وارد این صفحه شد با پیام خطای «صفحه یافت نشد» مواجه شود. درحالی‌که محتوای این صفحه برای مدیران سایت در دسترس است.

مقاله‌ی خود را ذخیره کنید و سپس ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

دسته‌ها: دسته‌ها در وردپرس ابزاری برای نظم‌دهی به ساختار مقالات است. شما می‌توانید با مقالات خود را در دسته‌های مختلف قرار دهید تا کاربران بتوانند مقالاتی را که موضع مشخصی دارند را با سرعت بیشتری پیدا کنند. دسته‌ها به ساختار محتوایی سایت شما نظم می‌دهد و باعث می‌شود که موتورهای جستجو موضوعات موردبحث سایت شما را بهتر شناسایی کنند و در رتبه‌های بهتری به کاربران هدف نمایش دهند؛ بنابراین دقت به ساختار دسته‌ها و دسته‌بندی محتوا به‌گونه‌ای که کاربران راحت‌تر محتوای سایت شما پیدا کنند می‌تواند در بالارفتن رتبه‌ی سایت شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

برای ساخت دسته‌های می‌توانید در باکس مربوط به دسته‌ها، روی افزودن دسته تازه کلیک کنید. اما روش بهتر این است که در زمان طراحی سایت خود دسته‌بندی محتوا را در کاغذ پیاده کنید و از مسیر «نوشته‌ها > دسته‌ها» وارد تنظیمات دسته‌بندی نوشته‌های وردپرس شوید و در این منو دسته‌های موردنیاز خود را انتخاب کنید.

یک از مهم‌ترین ویژگی‌های دسته‌ها، قابلیت وراثت یا در اصطلاح خاصیت سلسله‌مراتبی آن‌ها می‌باشد. یعنی شما می‌توانید دسته‌های محتوای خود را بسازید و بعد از آن برای هریک از دسته‌ها یک یا چندید زیر دسته ایجاد کنید. محتوای شما می‌تواند هم‌زمان در چند دسته یا چند زیر دسته و حتی چند دسته و چند زیر دسته قرار بگیرد.

افزودن دسته در وردپرس

برای ساخت یک دسته‌ی جدید کافی است در منوی نوشته‌ها وارد دسته‌ها شوید. در صفحه‌ای که وارد می‌شود در سمت چپ می‌توانید تمام دسته‌های موجود را مشاهده کنید (دسته‌بندی نشده، دسته‌ی اصلی نوشته‌ها است) و در سمت راست می‌توانید دسته یا زیر دسته‌ی جدید ایجاد کنید.

برای ساخت یک دسته‌ی جدید کافی است مقادیر نام (نام دسته) و نامک (لینک دسته) را پرکنید و در صورت نیاز بخش توضیحات را برای راهنمایی مدیران سایت کامل کنید و در نهایت روی افزودن دسته کلیک کنید تا دسته شما افزوده شود.

بهتر است نامک دسته‌ها به‌صورت انگلیسی یا لاتین وارد شود. برای ویرایش نام، نامک و توضیحات می‌توانید ماوس خود را دسته‌ی موردنظر نگه دارید و روی ویرایش کلیک کنید.

ساخت زیر دسته همانند ساخت دسته است اما باید فیلد دسته‌ی مادر را که به‌صورت پیش‌فرض «هیچ‌کدام» است را تغییر دهیم و دسته‌ی مادر را انتخاب کنیم.

بعد از ساخت دسته، به مقاله‌ی خود بازگردید مقاله ذخیره و سپس صفحه را دوباره باز کنید (رفرش کنید). اگر تمام موارد را به درستی انجام داده باشید در باکس دسته‌ها، دسته‌های شما ظاهر می‌شود. در جلسات مربوط به طراحی صفحه‌ی سایت با فلت‌سام نحوه ساخت منو در وردپرس آموزش داده می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی می‌توانید با قراردادن دسته‌ها در هدر سایت دسترسی کاربران را به محتوای سایت بهبود دهید.

برچسب‌ها: برچسب‌ها یکی دیگر از ابزار‌های دسته بندی محتوا در سایت‌های وردپرسی هستند. با این تفاوت که برچسب‌ها از ویژگی سلسله‌مراتبی پشتیبانی نمی‌کنند. برای ساخت یک برچسب جدید کافی است در صفحه‌ی افزودن مقاله‌ی جدید در کارد برچسب‌ها، هشتگ موردنظر خود را تایپ کنید و روی دکمه‌ی افزودن کلیک کنید تا برچسب شما فزوده شود. از این پس اگر کاربران وارد لینک مربوط به برچسب‌ها شوند می‌توانند تمام محتواهایی که دارای این برچسب هستند را مشاهده کنند. (آدرس لینک برچسب‌ها از منوی نوشته‌ها و در قسمت برچسب‌ها قابل ویرایش است).

اما استفاده‌ی غیراصولی از برچسب‌ها باعث ایجاد مشکل در ساختار سئوی سایت شما می‌شود. نکته‌ی طلایی برای بهبود سئوی در خصوص برچسب‌ها این است که در نام‌گذاری آن‌ها هیچ‌گاه نامی مشابه کلمات کلیدی محتواهای سایت، و دسته‌بندی‌ها انتخاب نکنید و اگر قصد تولید محتوا با کلمه‌ی کلیدی مشابه نام یک برچسب داریم. از تولید آن محتوا خودداری کنیم. (می‌توانید مقاله‌ی خود را بدون برچسب‌هاهم منتشر کنید).

ویرایش آدرس مقاله: بر اساس ساختار لینک‌ها در قسمت پیوند‌های یکتا (پیوندهای یکتا در چهارچوب مقاله‌ی افزودن محتوا در وردپرس نمی‌باشد. در جلسات بعد این مورد به طور کامل بررسی خواهد شد. ) شما می‌توانید ساختار کلی لینک‌های سایت به صورت پیش‌فرض انتخاب کنید. اما وردپرس این امکان را فراهم کرده است که شما برای هر مقاله آدرس اختصاصی خود را ایجاد کنید. این قابلیت معمولاً به صورت پیش‌فرض مخفی شده است. برای نمایش باکس ویرایش نامک کافی است در قسمت بالا سمت چپ صفحه‌ی ویرایش نوشته روی تنظیمات صفحه کلیک کنید تا تمام باکس‌های پیش‌فرض وردپرس نمایش داده شود.

از میان گزینه‌های موجود تیک گزینه‌ی «نامک» را فعال کنید. بعد از فعال‌سازی نامک، در میان باکس‌های نوشته (meta box)، باکس نامک اضافه خواهد شد. در این باکس آدرس موردنظر خود قرار دهید (نیازی نیست که آدرس کامل سایت خود را بنویسید). توجه کنید که اگر آدرس دامنه‌ی شما Hamta-college.ir باشد و شما عبارت «test» را در باکس نامک قرار دهید آدرس این مقاله‌ی شما به‌صورت https://hamta-college.ir/test خواهد بود. شما می‌توانید از عبارت‌های فارسی برای نامک سایت خود استفاده کنید. درصورتی‌که از عبارت‌های فارسی استفاده کنید نمایش لینک در شبکه‌های اجتماعی به‌درستی انجام نخواهد شد اما لینک بدون مشکل کار خواهد کرد.

افزودن برگه به وردپرس

برگه‌ها نوع دیگری از محتوا در وردپرس می‌باشند. افزودن برگه به‌صورت پیش‌فرض همانند افزودن نوشته در وردپرس می‌باشد. اما ازآنجایی‌که شما از برگه‌ها برای صفحات مهم سایت مثل صفحه‌ی اصلی استفاده می‌کنید. احتمالاً نیاز به طراحی برگه‌ی خود دارید. برای طراحی برگه می‌توانید از صفحه سازهایی مثل Elemetor استفاده کنید. اما در این دوره رایگان آموزش وردپرس و حتی در دوره ساخت فروشگاه اینترنتی با استفاده ابزار قدرتمند UX-Builder که ابزار انحصاری طراحی برای قالب Flatsome می‌باشد آموزش داده می‌شود که در جلسات بعدی معرفی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ثبت‌نام زودهنگام دوره‌ساخت کسب‌وکار اینترنتی با 80% تخفیف (960،000 تومان تخفیف برای شما!)
close-image