معرفی بهترین افزونه بکاپ وردپرس

خانه » همتامگ » همتا-TV » معرفی بهترین افزونه بکاپ وردپرس
لیست محتوا صفحه

افزونه Updraft Plus بهترین افزونه بکاپ وردپرس است هرچند روش بکاپ گیری در وردپرس بسیار زیاد است اما استفاده از افزونه بکاپ وردپرس بهترین راه‌کارهای ممکن است. یک از اقداماتی که ما در همتاکالج برای طراحی سایت یا پشتیبانی وردپرس انجام می‌دهیم، نصب و کانفیگ Updraft plus premium است. این افزونه در دو نسخه‌ی عرضه، نسخه‌ی فری‌میوم (رایگان) آن تقریباً تمامی امکاناتی مورد نیاز را دارد. امّا اگر نسخه‌ی پریمیوم (پولی و حرفه‌ای) این افزونه را تهیه کنید می‌توانید امکانات زیر را داشته باشید.

  1. بکاپ گیری تدریجی: بکاپ به ازای هر تغییر کوچک در سایت.
  2. بکاپ گیری قبل از بروزرسانی: قبل از به روز رسانی افزونه‌ها، قالب و هسته می‌توانید به طور خود بکاپ تهیه کنید.
  3. پشتیبان گیری زمان‌بندی شده: می‌توانید زمان دقیق بکاپ‌های روزانه را در سایت مشخص کنید تا سایت شما در ساعت‌های مشخص شده نسخه بکاپ را تهیه کنید.
  4. امکان بکاپ گیری در چندین فضای ابری: برای این که مطمئن شوید که همیشه یک نسخه پایدار از سایت خود ب
  5. و ۱۰ها قابلیت ریز و درشت دیگر

برای دانلود بهترین افزونه بکاپ وردپرس کافیست در مخزن وردپرس عبارت updraft plus را جستجو کنید یا از این لینک نسخه حرفه‌ای این افزونه قدرتمند را دانلود کنید.

نصب بهترین افزونه بکاپ وردپرس

همانند نصب تمامی افزونه‌های وردپرس فایل خام افزونه را در قسمت افزونه‌ها> افزودن> بارگذاری افزونه، بارگذاری کردن و سپس افزونه را فعال کنید تا منوی آپ‌درفت بهترین افزونه بکاپ وردپرس به منوی پیشخوان وردپرس و تاپ‌منو(منوی بالای صفحه) اضافه شود.

بعد از فعال‌سازی افزونه، تور آموزشی کار با افزونه نمایان می‌شود، روی علامت ضربدر کلیک کنید تا این پنجره بسته شود سپس روی گزینه تنظیمات در صفحهٔ افزونه‌ها یا از طریق منوی پیشخوان وردپرس که در تصویر بالا نمایش داده شده است وارد بخش پشتیبان‌های آپ‌درفت شوید.

صفحهٔ باز شده به‌صورت زیر است

معرفی تَب‌های بهترین افزونه بکاپ وردپرس

پشتیبان‌گیری/ بازگردانی پشتیبان

این بخش شامل ۲ قسمت است. ابزار پشتیبان گیر و لیست فایل‌های پشتیبان. برای پشتیبان گیری دستری بهترین افزونه بکاپ وردپرس کافی‌است که روی دکمه‌ی «تهیه ی پشتیبان» کلیک کنید.

آغاز بکاپ گیری با بهترین افزونه بکاپ وردپرس

بعد از کلیک کردن روی دکمه «تهیه ی پشتیبان» پاپ‌آپ زیر باز می‌شود.

این پاپ‌آپ این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید تعیین کنید که می‌خواهید فایل پشتیبان شما شامل چه مواردی باشد، پایگاه‌داده یا فایل‌های سیستمی وردپرس. اگر روی (….) موجود در انتهای پایگاه‌داده و فایل‌ها کلیک کنید می‌توانید این تنظیمات را با جزئیات بیشتر مدیریت کنید همانند تصویر زیر.
(برای بکاپ گیری از دیتابیس باید از نسخه پریمیوم بهترین افزونه بکاپ وردپرس استفاده کنید.)

بعد از زدن دکمه «تهیه ی پشتیبان» افزونه آپ‌دریفت شروع به بکاپ گیری از سایت شما می‌کند. (به همین راحتی، به همین خوشمزگی ☺) یکی از دلایلی که updraft plus را تبدیل به بهترین افزونه بماپ وردپرس کرده است سادگی آن می‌باشد.

فرایند بکاپ گیری آپدرفت ممکن است کمی طولانی شود. زیرا هرچقدر که حجم سایت شما بالا باشد و منابع هاست شما محدود باشد، سرعت پردازش کم می‌شود و در نتیچه بکاپ گیری زمان‌بر خواد بود.

بعد از این که تهیه بکاپ سایت وردپرسی شما با موفقیت به اتمام رسید، می‌توانید لیست بکاپ‌های سایت خود را مشاهده کنید. در این قسمت میزان حجم اشغال شده توسط پشتیبان‌های آپ‌درفت به شما نمایش داده می‌شود و کمی پایین‌تر لیست تمام بکاپ‌ها به همراه تاریخ و جزئیات ثبت شده است.

با استفاده از افزونه پارسی‌دیت، یا وردپرس فارسی می‌توانید زمان نمایش داده شده را به تاریخ شمسی تغییر دهید تا با راحتی بیشتری نسخه‌های بکاپ را مدیریت کنید.

در تصویر بالا زیر تاریخ بکاپ دوّم یک علامت قفل درج شده است. این علامت به معنی این است که امکان حذف خودکار این فایل بکاپ موجود نمی‌باشد. چرا که یکی از قابلیت‌های بهترین افزونه بکاپ وردپرس، پشتیبان گیری خودکار آن است. در این حالت برای مدیریت فضای هاست شما، بکاپ‌ها به طور خودکار حذف می‌گرند. تا حجم هاست مدیریت شود.

برای این که فایل بکاپ خود را از احتمال حذف خودکار حفظ کنید، کافیست در زمان تهیه بکاپ، تیک گزینه‌ی «اجازه دهید که این نسخه پشتیبان فقط به صورت دستی قابل حذف باشد» را بزنید.

معرفی اجزای لیست بکاپ‌ها

یکی از معیارهایی که updraft plus را تبدیل به بهترین افزونه بکاپ وردپرس کرده است، تفکیک بسیار ساده‌ی اجزای بکاپ‌ها است. در قسمت لیست بکاپ‌ها می‌توانید بخش‌هایی مختلف فایل بکاپ را مشاهده کنید.

در لیست بکاپ‌های ما، دیتابیس، افزونه، پوسته، آپلود‌ها و سایر موجود است. اگر روی هرکدام از این بخش‌ها کلیک کنید، می‌توانید محتوای آن‌را به تفکیک مشاهده کنید، حذف کنید و یا دانلود کنید. همانند تصویر زیر.

دیتابیس: دیتابیس حافظه‌ی سایت شما است. تمام اطلاعات مهم سایت، مثل اطلاعات کاربران، محصولات، مقالات و… در دیتابیس قرار می‌گیرد.

افزونه‌ها و قالب: افزونه‌ها قالب یکی از مهم‌ترین اجزای سایت‌های وردپرسی هستند. با کلیک روی افزونه‌ها سپس مرور محتوا می‌توانید لیست تمام افزونه‌هایی که با موفقیت ذخیره شده‌اند را مشاهده کنید.

آپلود: تمامی فایل‌های مدیا سایت شما که از منوی رسانه‌ها در پیشخوان وردپرس قابل مشاهده است.

سایرین: تمامی فایل‌هایی که در ساختار استاندارد وردپرس قرارندارند، مثل فایل‌های cache یا پوشه‌هایی که شخصاً در هاست ایجاد شده‌اند.

بازگردانی بکاپ (ریستور بکاپ)

یکی از دیگر از دلایل این معتقد هستیم، Updraft plus بهترین افزونه بکاپ وردپرس است، سادگی بازگردانی اطلاعات آن می‌باشد. فقط در بهترین افزونه بکاپ وردپرس می‌توایند با چند کلیک سایت خود را به نسخه پشتیبان بازگردانید.

برای بازگردانی بکاپ کافیست در تپ پشتیبان گیری و باز گردانی، از بحش لیست بکاپ‌های آپدرفت پلاس روی دکمه‌ی «بازنشانی» کلیک کنید تا پنجره زیر برای شما نمایش داده شود.

بازگردانی بکاپ در بهترین افزونه بکاپ وردپرس
بازرگردانی بکاپ در آپدرفت (بهترین افزونه بکاپ وردپرس)

در این صفحه می‌‌توانید انتخاب کند که قصد بازگردانی کدام یک از بخش‌های وردپرس را دارید. کافیست روی بخش مدنظر کلیک کنید تا چک‌باکس مربوط به آن فعال شود. (برای این که عملکرد بازیابی بکاپ را در بهترین افزونه بکاپ وردپرس به شما نمایش دهیم، روی سایرین کلیک می‌کنیم) با زدن دکمه‌ی «بعدی» وارد صفحه زیر می‌شوید.

جادوی بکاپ با بهترین افزونه بکاپ وردپرس

با زدن دکمه «بازنشانی» فرایند ریستور بکاپ بهترین افزونه بکاپ وردپرس آغاز می‌شود و صفحه‌ای مشابه صفحه زیر را خواهید دید که در سمت چپ آن گزارش عملکرد قرار دارد و در سمت راس مراحل باقی مانده نمایش داده می‌شود.

بهترین افزونه بکاپ وردپرس ساده‌ترین روش بازنشانی را دارد!

بعد از اتمام عملیات، تصویر زیر نمایش داده می‌شود. تصویر زیر به معنای پایان موفقیت آمیز فرایند بکاپ است. (آپ‌درفت اینگونه تبدیل به بهترین افزونه بکاپ وردپرس شده است☻)

اتمام ریستور بهترین افزونه بکاپ وردپرس

ویدیئو بازگردانی بکاپ با بهترین افزونه بکاپ وردپرس

ویدیئو درحال بارگذاری است…

مهاجرت/کلُون

این بخش مربوط به تغییر هاست شماست. شما می‌توانید یک نسخهٔ کپی از سایت خود را در سرورهای آپ‌درفت قرار دهید و با سرعت بسیار بالا سایت خود را به هاست جدید انتقال دهید. این قابلیت در ایران غیرفعال است. پس بیش از این روی این قابلیت جذاب تمرکز نمی‌کنیم، چرا که بهترین افزونه بکاپ وردپرس قابلیت‌های جذاب دیگری‌هم دارد.

تنظیمات حرفه‌ای در بهترین افزونه بکاپ وردپرس

بخش تنظیمات را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. بخش اوّل تنظیمات مربوط به پشتیبان گیری خودکار است. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که Updraft plus را تبدیل به بهترین افزونه بکاپ وردپرس کرده‌است سیستم پشتیبان گیری خودکار آن است.

برای فعال سازی سیستم پشتیبان گیری خودکار آپدرفت کافیست طبق تصویر زیر مشخص کنید که قصد دارین پشتیبان‌گیری دیتابیس خودکار شود یا پشتیبان‌گیری فایل‌های وردپرس و یا حتی هردو؟

کافیست طبق تصویر زیر حالت دستی را روی دوره‌ی مدنظر تنظیم کنید.

بهترین افزونه بکاپ وردپرس به صورت خودکار

در نسخۀ پریمیوم این قابلیت وجود دارد که علاوه بر تعیین دورۀ بکاپ‌گیری بتوانید روز، و ساعت دقیق زمان پشتیبان گیری را نیز مشخص کنید. این قابلیت در سایت‌های پربازدید بسیار کاربردی است. چراکه فرایند بکاپ گیری ممکن است منابع هاست شما را محدود کند. و در نتیجه سرعت سایت شما کاهش یابد.

اگر نمی‌دانید این مقادیر را چگونه تنظیم‌کنید: زمان بکاپ‌گیری فایل‌ها به میزان محتوای آپلود شده‌ی شما و همچنین سرعت بروزریانی‌ها و تغییرات درون هاست بستگی دارد. به طور متوسط بهتر است که زمان بکاپ گیری فایل‌ها را به صورت هفتگی تنظیم کنید. مدت زمان بکاپ گیری از دیتابیس به میزان، سفارشات، ثبت‌نامی‌ها، محتوای تولید شده، تراکنش‌های انجام شده و میزان افزایش محتوای سایت شما بستگی دارد. بهتر است زمان بکاپ گیری دیتابیس را روی یک روز تنظیم کنید.

در بخش بعدی می‌توانید تنظیم کنه که چه تعداد از بکاپ‌های شما در هاست نگه‌داری شود. بالا بودن تعداد بکاپ‌های ذخیره شده، می‌تواند فضای دیسک (حجم هاست) شما را اشغال کند و در نتیجه باعث کندی سایت شما یا به وجود آمد اختلالاتی در نگه‌داری اطلاعات شود.

بکاپ گیری خودکار آپدرفت از وردپرس

اگر بکاپ گیری فایل‌ها را هفتگی تنظیم کرده‌باشید، با نگهداری ۲ بکاپ اخیر فایل‌های ۱۴ روز گذشته را در سایت خود خواهید داشت. و در بکاپ روزانه دیتابیس با نگهداری ۱۰ بکاپ آخر، بکاپ‌های ۱۰ روز آخر از دیتابیس در هاست شما ذخیره می‌شود. در حالت کلی ۲ برای فایل‌ها و ۱۰ برای دیتابیس کافی است.

بکاپ گیری در حافظه‌های ابری با آپدرفت

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که updraft plus را تبدیل به بهترین افزونه بکاپ وردپرس کرده است، قابلیت ذخیره سازی فایل‌های بکاپ در ۱۴ منبع خارجی از جمله حافظه ابری گوگل (Google Drive) است.

ریموت بکاپ در افزونه بکاپ آپ‌درفت

در نسخه فریمیوم فقط می‌توانید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. امّا نسخه پریمیوم آپ‌درفت قابلیت‌های ذخیره سازی بیشتری را به شما می‌دهد. در این مقاله فقط ذخیر سازی بکاپ وردپرس در گوگل درایو را بررسی می‌کنیم. و سایر ابزارها تفاوت چندانی ندارند.

ذخیره سازی بکاپ در گوگل‌درایو

برای این کار کافیست روی آیکن google Drive کلیک کنید تا منوی تنظیمات آن همانند تصویر زیر باز شود.

ارسال بکاپ‌های آپ‌درفت به گوگل درایو

در این قسمت می‌توانید انتخاب کنید که محتوای بکاپ Updraft plus در چه پوشه‌ای در گوگل درایو ذخیره شود. توجه کنید که تغییر نام پوشه فقط در نسخه پریمیوم این افزونه موجود است.

برای اتصال Updraft plus به گوگل درایو کافیست روی دکمه Sign in with Google کلیک کنید. در محرله بعد کافیست وارد اکانت گوگل (جی میل) خود شوید و به آپدرفت اجازی ارسال فایل به گوگل را بدهید. به همین راحتی!

بعد از کلیک روی «اجازه دادن» فایل‌های بکاپ شما به صورت خودکار در گوگل درایو ذخیر می‌شود. این اقدام باعث می‌شود که اگر روزی سایت شما توسط ویروس آلوده شود یا هکرها به سایت شما حمله کنند. فایل های بکاپ شما که در گوگل درایو قرار دارد با امنیت بالاتری نگه‌داری می‌شوند.

بعد از اتصال گوگل درایو به Updraft plus در زمان تهیه بکاپ دستی قابلیت انتخاب فضای نگهداری برای شما فراهم می‌شود. از آنجایی که بکاپ دستری زمانی استفاده می‌شود که نیاز است هرچه سریع‌تر فایل بکاپ ریستور شود. بهتراست که این نوع بکاپ در هاست نگه‌داری شود. برای این کار کافیست تیک گزینه مربوطه را غیرفعال کنید. همانند تصویر زیر.

در تصویر فوق، صفحه‌ی پشتیبان دستی updraft plus premium نمایش داده می‌شود همان‌طور که مشهود است در این نسخه امکان انتخاب نام برای فایل‌های بکاپ فراهم است. همین‌طور نمام نمایشی و فضای ذخیره سازی آن در لیست بکاپ‌ها نمایش داده شده است. به علاوه درکنار دکمه «بازنشانی» دکمۀ جدیدی اضافه شده است که با آن می‌توانید فایل‌های بکاپ تهیه شده در هایت را به google drive انتقال دهید.

تا کنون در باره بخش اوّل منوی تنظیمات بحث کردیم، حالا با قدرت هرچه بیشتر سراغ بخش دوم برویم. در بخش دوّم تنظمات نگه‌داری قابل تغییر است.

در بخش دوّم می‌توانید تعیین کنید که نسخهٔ پشتیبان شما در کجا ذخیره شود. به طور پیش‌فرض فایل نسخهٔ پشتیبان در هاست شما ذخیره می‌شود. می‌توانید این فایل‌ها را در مسیر زیر درون هاست خود مشاهده کنید

در قسمت اوّل می‌توانید پوشه‌هایی که نیاز دارید در بکاپ خودکار Updraft plus ذخیره سازی شود را انتخاب کنید. به صورت پیشفرض هر سه مورد فعال است. در قسمت دوّم می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌هایی که نیازی به تهیه بکاپ از آن‌ها ندارید را انتخاب کنید تا در فایل بکاپ قرار نگیرند. مثل فایل کَش.

اگر نیاز دارید از هسته وردپرس بکاپ تهیه کنید کافیست تیک مربوطه را فعال کنید. این بخش به دلیل در دسترس بودن وردپرس نیازی به فعال سازی آن نیست. امّا اگر بخاطر شخصی سازی مجبور به ایجاد تغییرات در هسته شده‌اید می‌توانید این گزیته را فعال کنید.

قسمت بعدی مربوط به updraft plus premium است. در این بخش می‌توانید روی فایل‌های بکاپ خودتان گذرواژه تعیین کنید تا امنیت فایل‌های شما چندین برابر افزایش یابد. توجه کنید اگر این گذرواژه را فراموش کنید امکان استفاده از فایل‌های بکاپ را ندارید.

قسمت «پشتیبان‌گری از پایگاه‌داده‌های بیشتر» مربوط به توسعه دهنده است. اگر دیتابیس شما برای شخصی سازی دچار دتغییرات شده است یا از اپلیکشن، API و … استفاده می‌کنید می‌توانید برای پشتیبان‌گیری از جدول وردپرس خود از این بخش استفاده کنید. آیا هنوز به این جمله که آپ‌درفت بهترین افزونه بکاپ وردپرس است، ایمان آورده‌اید؟ اگر نه پس بازم هم با ما همراه باشید☻.

در قسمت تنظیمات تخصصی می‌توانید قابلیت‌های مختلف این افزونه را تنظیم کنید. امّا طبق پیشنهاد توسعه دهندگان بهتری است که وارد این قسمت نشوید. امّا بهتر است بدانید که فایل‌های بکاپ در پوشه updraft درون هاست شما ذخیره می‌شوند. (در آدرس public_html/wp-content/updraft) برای تغییر پوشه پیشفرض آپ‌درفت می‌توانید از این قسمت استفاده کنید.

ابزارهای پیشرفته

همان طوری که از نام این قسمت مشهود است، می‌توانید ابزرای حرفه‌ای را در این بخش مشاهده کنید. این ابزارها به ۶ قسمت تقسیم می‌شوند که در اداکه تک تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ابزارهای پیشرفته بهترین افزونه بکاپ وردپرس جهان

اطلاعات سایت: در این قسمت می‌توانید تمام اطلاعات سایت خود را مشاهده کنید. اطلاعات حساسی که در زمان ایجاد اختلال در سایت شما به درد برنامه‌نویس‌ها می‌خورد. همچنین اگر قصد انتقال هاست را دارید می‌توانید این اطلاعات را به شرکت هاست جدید ارسال کنید تا یک هاست با کانفیگ فعلی برای شما ایجاد کنند. (البته اگر این کانفیگ دارای خطا نمی‌باشد.)

تنظیمات قفل: در این قسمت می‌توانید برای ورود به تنظیمات آپ‌درفت گذرواژه تعیین کنید تا دیگران نتوانند از به فایل‌های حساس سایت شما دسترسی داشته باشند. همچنین این قسما باعث می‌شود که اگر اطلاعات ورود سایت شما در اختیار هکرها قرار گرفت، امکان آسیب رساندن به فایل‌های بکاپ شما کاهش یابد.

آپ‌درفت سنتر: در این قسمت می‌توانید مدیریت پشتیبان‌گیری را بدون نیاز به دسترسی به پیشخوان وردپرس انجام دهید. فقط کافی است که در سایت آپ‌درفت عضو شوید و پلاگین «آپ‌درفت سنتر» را نصب و کانفیگ کنید. از این پس برای مدیریت بخش‌های آپ‌درفت پلاس و سایر افزونه‌های شرکت آپ‌درفت نیازی به ورود به پیشخوان وردپرس ندارید و تمامی اقدامات با کنترول از راه دور امکان پذیر است.

این مورد زمانی کاربردی فراوانی دارد که بنا به دلایلی امکان ورود به پیشخوان وردپرس را ندارید با استفاده از آپ‌درفت سنتر می‌توانید فایل‌های بکاپ خود را مدیریت کنید یا هرچه سریع‌تری به هاست دیگری انتقال دهید.

جستجو / جایگزینی پایگاه‌داده: این بخش مربوط به updraft plus premium است. در این قسمت می‌توانید در جداول دیتابیس جستجو کنید و مقادیر آن‌را تغییر دهید. توجه کنید که این مورد بسیار حساس است و اگر دانش کافی در خصوص دیتابیس وردپرس ندارید هیچ‌گاه وارد تنظیمات این بخش نشوید.

اندازه سایت: در این قسمت می‌توانید مشاهده کنید که پوشه‌های سایت شما چقدر از حجم هاست شما را اشغال کرده‌اند.

تنظیمات درون ریزی/برون‌ریزی: در این بخش می‌توانید یک کپی از تنظیمات آپ‌درفت داشته باشید تا در سایت‌های دیگر بتوانید با یک کلیک تمام تنظیمات را کانفیگ کنید. این بخش مربوط به برنامه‌نویسان است که در زمان طراحی سایت بتوانند این تنظیمات در چند ثانیه انجام دهند.

مطالب مکمل : ۱۲ Best WordPress Backup Plugins Compared 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا