تاثیر رنگ بر درآمد شما چقدر است؟

تاثیر رنگ در افزایش درآمد

بر اساس مطالبی که در مقاله «تاثیر رنگ در بازاریابی» بیان شد محققان به این نتیجه رسیدند که در بیش از 90 درصد خریدهای لحظه‌ای، تاثیر رنگ بر نهایی شدن فروش غیر قابل انکار است. دانش روانشناسی رنگ‌ها سال‌هاست که توسط بازاریابان حرفه‌ای بکار گرفته می‌شود. بسیاری از شرکت‌های مطرح جهانی در سیستم‌های تبیلغاتی خود از رنگ‌ها برای برند سازی استفاده می‌کنند. تاثیر رنگ در برند سازی برای همه غیر قابل انکار است. رنگ‌های می‌توانند هویت یک کسب‌وکار را انتقال دهند. حتی انتخاب رنگ سایت می‌تواند در کنترول رفتار بازدید کنندگان اثرگذار باشد

شما با شنیدن واژه‌ی ایرانسل به یاد چه‌چیزی می‌افتید؟ به احتمال قوی یاد رنگ زردی می‌افتید که ایرانسل به وفور از آن برای انتقال هویت برندش استفاده کرده. این اوپراتور همراه جزو موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی است که توانسته به درستی از تاثیرگذاری برندسازی رنگ استفاده‌ی مفید داشته باشد، تا جایی که شما هرجا این ترکیب رنگ را مشاهده کنید حتی بدون این که نام و لوگوی ایرانسل را ببینید، خواهید فهمید که تصویر مربوط به شرکت ایرانسل است.

 رنگ سایت

رنگ نقش مهمی در ایجاد عکس‌وعمل مناسب از سوی مشتریان دارد، شما می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب رفتار مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید. “کارل جونگ” روانشناس سوئیسی معتقد است که «همه‌ی انسان‌ها دارای یک واکنشگرهای محیطی نسبت به رنگ‌ها هستند» همچنین او از رنگ‌ها با عنوان  زبان مادری ناخوداگاه انسان‌ها یاد می‌کند.

هر رنگ در نگاه مشتریان بیانگر معنا و مفهوم به‌خصوصی است که در ناخودآگاه ذهن آنان تاثیرگذار ÷. شما با دانش روانشناسی رنگ‌ها می‌توانید از این تاثیرگذاری ناخودآگاه به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنید. این تاثیرگذاری می‌تواند با ایجاد هیجان در زمان خرید، حجم فروش شما را افزایش دهد و یا با ایجاد پیام انحصاری ماندگار برندتان را در ذهن مخاطبان همانند ایرانسل افزایش دهد.

روانشناسی و تاثیر رنگ ها بر مخاطبین

آبی

رنگ آبی رایج‌ترین رنگ در میان جمعیت جهان است. و از نظر جنسیت تقریباً رنگ خنثی است، یعنی جمعیت مردانی که به رنگ آبی علاقه دارند هم انداز جمعیت زنانی است به رنگ آبی علاقه‌مند هستند. رنگ آبی در همه لحظات زندگی یادآور رنگ آبی دریا است، و انسان را به یاد آب می‌اندازد. این رنگ نشان دهنده صداقت، اعتماد، ثبات و اطمینان است. رنگ آبی القا کننده‌ی حس آرامش، وفاداری و منطق است. علاوه بر این آبی نشان دهنده سردی، بی‌علاقه‌ای، بی توجهی و بی اشتهایی هم است.

شرکت‌هایی مثل فیسبوک و دراپ‌باکس از این رنگ برای انتقال پیام امنیت و اعتماد استفاده می‌کنند. تا اضطراب به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه کاربرانش‌ را کم کنند.

انتخاب رنگ سایت

قرمز

رنگ قرمز برای فعالیت‌های فیزیکی کاربردی بسیار مؤثر است و دارای انرژی و نشاط است. این رنگ برای جلب توجه افراد کاربرد فراوانی دارد. قرمز بیانگر عشق و علاقه است. باعث افزایش اشتیاق می‌شود و حساسیت و زنانگی را در پی‌دارد. این رنگ باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و فوریت را القا می‌کند. تاثیری که رنگ قرمز در جلب توجه دارد باعث شده است که از این رنگ به وفور در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده شود. چرا که این رنگ موجب کاهش تحلیل مغز شده و در این صورت سرعت پاسخ‌گویی ذهن افزایش می‌یابد. این رنگ معرف علائم ایست است. و می‌تواند عمل کرد مغز را کاهش دهد و اشتها را افزایش دهد. پیام‌هایی که رنگ قرمز القا می‌کنند عبارت‌اند از قدرت، هیجان، انرژی زیاد، خشم، خشم، خطر، درد بی‌تفاوتی.

رنگ سازمانی شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا، فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش و فروشگاه جانبو قرمز است. هیجانی که رنگ قرمز در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که قدرت تصمیم گیری ذهن را کاهش یابد. و در نتیجه ذهن مخاطبان در مقابل پیام‌های تبلیغاتی مقاومت کم‌تری از خود نشان می‌دهد که در نهایت منجر به فروش بیشتر می‌شود.

رنگ سایت

سبز

رنگ سبز رنگ طبیعت است. بنابر این احساس خوشایندی را در دل مخاطبان ایجاد می‌کند. این رنگ بیان‌گر حس ثروتمندی است و می‌تواند بیانگر مفاهیمی همچون سلامتی، طبیعت، خنکی، امید، رشد، رفاه و ثروت باشد. کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید نوشته‌ی ناپلئون هیل هم از این رنگ در انتقال پیام ثروتمند شدن در جلد خود استفاده کرده است. افرادی که به دنبال ثروتمند شدن هستند بیام این کتاب را به کم رنگ سبز جلدش بهتر دریافت می‌کنند و سریع به خرید این کتاب قانع می‌شوند. علاوه براین رنگ سبز می‌تواند انتقال دهنده‌ی حس خستگی، رکود، حسادت و بیماری باشد.

انتخاب رنگ لوگو

زرد

رنگ زرد، رنگ جوانان است. جوانگرایی یک از پیام‌های این رنگ است، اگر به تبلیغات شرکت ایرانسل توجه‌کنید، خواهید فهمید که در تمام پیام‌های تبلیغاتی این شرکت کاراکتر‌های تبلغاتی، جوانانی هستند که به دنبال ایجاد یک هیجان‌اند. ایرانسل جوانان را مخاطب اصلی خود یا در اصطلاح جوانان را پرسونا خودش در نظر گرفته. این هماهنگی در انتخاب پرسونا و رنگ برند ایرانسل، به تبلیغات این شرکت ایرانی قوت بخشیده است.

رنگ زرد علاوه بر مفهوم جوان‌گرایی بیانگر شادی، خوشبختی، خلاقیت و باعث می‌شود سوخت و ساز بدن افزایش یابد. رنگ زرد باعث افزایش خلاقیت می‌شود و برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شود. ویترین فروشگاه‌هایی که به این رنگ طراحی می‌شوند، عموماً نظر افراد بیشتری را به خود جلب می‌کنند. و این رنگ می‌تواند رفتار مشتری را هدایت کند. اما اگر مخاطبان بیش‌از حد در مقابل این رنگ قرار گیرند، در آنان حس خشم و اضطراب ایجاد می‌شود. همچنین رنگ زرد می‌تواند انتقال دهنده‌ی پیام‌هایی همچون ترس احتیاط و اضطراب باشد

تاثیر رنگ در فروش

بنفش

رنگ بنفش یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها در میان بانوان است. این رنگ فعالیت‌های مغزی مرتبط با حل مشکلات را فعال می‌کند. این رنگ همزمان گرم و سرد است. رنگ بنفش باعث افزایش نگرانی می‌شود و سمبل وفاداری است. شرکت یاهو از این ویژگی رنگ بنفش سال‌ها برای برندینگ خود استفاده کرده است. و برای سال‌های طولانی بسیاری از نیازهای اینترنتی کاربران خود را تامین کرده است.

رنگ بنفش بیانگر احساساتی چون  پیچیدگی، شجاعت، ثروت و لوکس بودن می‌باشد. در بردارنده مفاهیمی چون حکمت، تخیل، ثروت، معنویت، پیچیدگی، درون‌گرای، دزدی، سرکوب، فراموشی است.

تاثیر رنگ بنفش

ارغوانی

این رنگ رنگ تعادل احساسی و ثبات فکری است. بیانگر عملگرایی و محرک منطق می‌باشد. این رنگ نمایند‌ی احساس و احترام به خویش‌تن است و رضایت را به همراه دارد. رنگ ارغوانی پیام‌هایی همچون تخیل، دگرگونی، خلاقیت، نوآوری، تعادل، ظلم و ستم، گستاخی را تداعی می‌کند

فیروزه‌ای

این رنگ القا کننده‌ی حس تحول است. ذهنیت افراد را برای پذیرش تغییرات آماده می‌کند. رنگ فیروزه‌ای می‌تواند الهام بخش بودن را بیان کند و مفاهیمی همچون ارتباطات، وضوح، آرامش، افتخار، پیام محرمانه، سکوت و غیر صمیمی بودن را بیان می‌کند.

صورتی

رنگ صورتی رنگی است تقریباً تمام طرفدارانش درمیان خانوم‌ها می‌باشد. این رنگ صبر و آرامش را القا می‌کند. باعث کاهش میزان عصبانیت در افراد می‌شود. این رنگ، رنگ شادی آور و سرگرم کننده است. و از توجه طولانی مدت به این رنگ مخاطبان خسته و بی‌حوصله نمی‌شوند.

نارنجی

نارنجی رنگ ماجراجویی و پر از اشتیاق است. باعث ایجاد شور و هیجان می‌شود. این رنگ سرگرم کننده و پر از انرژی است. رنگ نارنجی رنگ نوشیدنی‌های شرکت فانتا باعث شده است که این شرکت در تبلیغات از شور و هیجان جوانی استفاده کند. کاراکتر ثابت تبلیغات محصولات فانتا، گروهی از جوانان خسته و بی‌حوصله هستند، که باز کردن نوشابه‌های پرتغالی لحظات شادی را برای خود به ارمغان می‌آورند. رنگ نارنجی القا کننده ارزشمندی است. این رنگ بیان کننده‌ی احساساتی همچون خوش‌بینی، گرما، خوشبختی، خلاقیت، عقل، ترس، احتیاط، اضطراب، ناامیدی، گرسنگی است.

روانشناسی رنگ نارنجی

قهوه‌ای

تاثیر رنگ قهوه‌ای بخاطر یادآوری دانه‌های کوچک قهوه باعث ایجاد آرامش در مخاطبان می‌شود. این رنگ نشان دهنده‌ی پایداری تجربه، و راحتی است.

سیاه

رنگ سیاه نماد قدرت است، و معنای بی‌قید و شرط تاریکی‌ها می‌باشد. این رنگ باعث ایجاد حس افسردگی می‌باشد. همچنین رنگ سیاه بیانگر مفاهیمی چون پیچیدگی، امنیت، قدرت، ظرافت، سرکوب، سردی، تهدید، سنگین بودن، عزاداری است.

سفید

این رنگ نماد خلوص و بی‌گناهی است. رنگ سفید اماکن مقدس باعث ایجاد حس پاکیزگی است. این رنگ یادآور ازدواج و عروسی و شروع یک صفحه‌ی جدید از دفتر زندگی است. این رنگ مفاهیمی چون پاکیزگی، خلوص، سادگی، پیچیدگی، خنکی، سردی، خالی بودن را القا می‌کند.

خاکستری

رنگی خاکستری یکی از رنگ‌های پیچیده در حوزه روان‌شناختی است. استفاده بجا از این رنگ می‌تواند بیانگر مهارت باشد. این رنگ می‌تواند مفاهیم چون ابدی بودن، بی‌طرفی(خنثی) بودن، قابل اطمینان، تعادل، باهوش، قوی، عدم اعتماد به نفس، افسردگی، کمبود انرژی باشد.

طلایی

رنگ طلایی نشان دهنده‌ی ارزش اعتبار جلال و شکوه است، این رنگ خرد، زیبایی و سخاوت را بیان می‌کند. رنگ طلایی می‌تواند بیان‌گر قدرت باشد.

بکارگیری دانش روانشناسی رنگ‌ها در کسب‌وکار علاوه بر ایجاد اعتبار و یک‌پارچگی در کسب‌وکار می‌توانید باعث افزایش فروش شما. اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید با ایجاد تغییرات در رنگ غالب سایت‌تان می‌توانید تاثیر این رنگ‌ها را در نرخ بازگشت سایت مشاهده کنید.

مقالات مرتبط

دریافت کتاب هفت عادت مردمان موثر

برگی از کتاب هفت عادت مردمان موثر

در این کتاب فوق‌العاده “استفان کاوی” نویسنده‌ی این کتاب از قوانین طبیعی که . مسیر زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد پرده برداشته است. همچنین او نحوه‌ی ساخت عادت‌های مهم زندگی را بیان کرده است تا بتوانیم در مسیر رشد گام برداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.