راهنمای جامع طراحی لوگو و انتخاب رنگ حرفه‌ای در برندینگ

خانه » همتامگ » برندینگ و مارکتینگ » راهنمای جامع طراحی لوگو و انتخاب رنگ حرفه‌ای در برندینگ
لیست محتوا صفحه

هویت بصری یک کسب‌وکار، یک ابزار قدرتمند برای پیش‌برد اهداف برندیگ یک مجموعه است که در اجرای حرفه‌ای آن می‌توانید شاهد رشد کسب‌وکار خود در میان مخاطبان شوید. دور مورد از بهترین ابزارهای طراحی هویت بصری یک کسب‌وکار لوگو و رنگ سازمانی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به راهنمای طراحی لوگو و انتخاب رنگ در برندینگ بپردازیم. لطفاً تا انتهای این مقاله همراه همتاکالج باشید.

راهنمای جامع طراحی لوگو

لوگو (نماد) یک عنصر گرافیکی است که برای ایجاد تمایز کسب‌وکار شما در میان سایر رقبا استفاده می‌شود. لوگو ابزاری است که به کمک آن می‌توانید برند خود را در ذهن افراد بکارید.

طراحی یک لوگوی اصولی، چه کمکی به برندینگ کسب‌وکار می‌کند؟

مهم‌ترین کاربرد لوگو، به یاد نگه‌داشتن برند در ذهن کاربران است. شرکت‌های کوچک و بزرگ هزینه‌های زیادی را برای برندینگ صرف می‌کنند اما بسیاری از آن‌ها علاقه دارند لوگو مطابق با صلیقه‌ای که دارند طراحی شود و اصول مارکیتنگ را در طراحی لوگو نادیده می‌گیرند. امّا این اصول مارکیتنگ چیست؟

اصول طراحی لوگو در مارکتینگ

دنیای گرفیگ، یک دنیای بی مرز است، در این دنیا نمی‌توان هیچ متر و معیاری برای طراحی در نظر گرفت؛ امّا لوگو و طراحی آن شاید در اصول گرافیک غوطه‌ور باشند ولی در دو دنیای مختلف قرار می‌گیرند. گرافیک آرت است و گرافیست آرتیست؛ اما طراحی لوگو دیزان و طراح لوگو دیزاینر است. آرتیست برای حس بخشیدن به اجسام فعالیت می‌کند اما دیزاینر برای حل مشکلات گام برمی‌دارد!.

در این مقاله قصد نداریم به بررسی تفاوت‌های آرت و دیزاین بپردازیم، هدف ما ارائۀ یک راهنمای طراحی لوگو برای یک کسب‌وکار است. پس اجازه دهید هر چه سریع‌تر برویم به اصل مطلب☻. از دید ما (تیم تحریریۀ همتا کالج) یک لوگوی اصولی دارای ۵ ویژگی بارز است.

۱. انسجام

عبارت «مشت نمونۀ خروار است» را شنیده‌اید؟ این مثال در علم آمار یک کلمۀ جادویی است. این جمله بیان‌گر برابری و توضیع مناسب یک جامعۀ آماری می‌باشد یعنی اگر یک قسمت کوچک از یک جامعۀ آرماری را بررسی کنیم می‌توانیم تمامی وژگی‌های این بخش کوچک (مشت) را به کل جامعه (خروار) الحاق کنیم. در دنیای گرافیک‌هم جادویی مشابه با این جمله وجود دارد و آن‌هم عبارت «لوگو نمونۀ برند (کسبوکار) است» یعنی لوگوی شما بیانگر تمامی بخش‌های بیزینستان می‌باشد، از رنگ سازمانی تا پوشش کارکنانتان یک انسجام پایدار که می‌تواند قدرت کسب‌وکار شما را به رخ رقبا بکشد.

۲. انحصار

محصر به فرد بودن همیشه باعث ماندگاری می‌شود. انحصاری کردن لوگو و کپی نکردن از برندهای نام آشنا و استفاده از سایر ویژگی‌ها در در طراحی لوگو می‌تواند یک نماد مانگار را در ذهن تمام مخاطبان جای کند؛ اما جاسازی یک برند محصور به لوگو نمی‌باشد چراکه برندینگ یک دنیای بسیار بزرگ است.

۳. اختصار

کاهش المان‌های اضافی باعث افزایش سرعت انتقال پیام می‌باشد شاید بتوان گفت یکی از بهترین دلایل رشد سبک مینی‌مال در طراحی همین موضوع باشد. طرح‌های مینی‌مال در اوج سادگی قابلیت انتقال بیشترین پیام را دارد. یکی از کاربردهای لوگو انتقال پیام‌های مارکتینگ به کاربران است مختصر سازی آن می‌تواند قدرت این انتقال را به شدت افزایش دهد.

۴. گویایی

همیشه قدرتمندترین لوگو‌ها، لوگوهایی هستند که برای کاربران قابل درک باشند. نیاز نیست که از المان‌های کسب‌وکار خود در طراحی لوگو استفاده کنید. همین قدرکه بتوانید موضوع کسب‌وکار خود را به کاربر برسانید برای لوگو کافیست.

۵. پویایی

لوگو را زمانی می‌توان پویا در نظر گرفت که قابلیت استفاده در هر جایی را داشته باشد، فرض کنید که امروز قصد دارید لوگوی خود را در سردر مغازۀ خود نصب کنید؛ امّا در آینده شاید اقدام به طراحی سایت در تبریز کنید یا تصمیم بگیرید که اولین شعبۀ خود را در ارومیه باز کنید یا تبلیغات گسترده در اصفهان انجام دهید یا حتی می‌توانید مغازه خود را در تهران گسترش دهید و آن را تبدیل به یک فروشگاه یا نمایشگاه کنید حالا چند سوال:

  • آیا لوگوی شما با فرهنگ مردم این استان‌ها سازگار است؟
  • آیا هر فردی با هر قمیت، نژاد، دین، گرایش سیاسی، جنیست و… متوجه منظور شما می‌شود؟
  • نکند نماد شما در فرهنگ‌های دیگر یک نوع احانت محصوب شود؟ (برند کیبی که تولید کنندۀ پنر پاستوریزه است را مشاهده کرده‌اید؟ می‌دانید این برند برای حظور در بازار ایران مجبور به طراحی لوگوی اختصاصی شد؟)

حالا بیایید از دید دیگری به پویایی بند توجه کنیم. اگر شما ۱۰ سال پیش یک فروشگاه لباس زنانه افتاح می‌کردید شاید اصلاً باور نمی‌کردید که شاید لازم باشد وارد دنیای آنلاین شوید. آیا لوگوی شما که برای سردر مغازۀ‌تان طراحی شده است قابلیت قرار گیری در سایت را دارد؟ آیا می‌توان از این لوگو در اینستاگرام هم استفاده کرد؟ اصلاً اگر فردا اینستاگرام منسوخ شود در شبکۀ اجتماعی دیگری می‌توان از این لوگو استفاده کرد؟

با در نظر گرفتن این ۵ مورد به راحتی می‌توانید یک لوگوی ماندگار داشته باشید، ماندگاری در ذهن و ماندگاری در دراز مدت.

راهنمای انتخاب رنگ مناسب در برندینگ

بر اساس مطالبی که در مقاله «تاثیر رنگ در بازاریابی» بیان شد محققان به ارزش روانشانسی رنگ ها پی‌برده‌اند و به این نتیجه رسیدند که در بیش از ۹۰ درصد خریدهای لحظه‌ای، تاثیر رنگ بر نهایی شدن فروش غیر قابل انکار است. دانش روانشناسی رنگ‌ها سال‌هاست که توسط بازاریابان حرفه‌ای بکار گرفته می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های مطرح جهانی در سیستم‌های تبیلغاتی خود از روانشانسی رنگ برای برند سازی استفاده می‌کنند. تاثیر رنگ در برند سازی برای همه غیر قابل انکار است. رنگ‌های می‌توانند هویت یک کسب‌وکار را انتقال دهند. حتی انتخاب در طراحی سایت می‌تواند در کنترول رفتار بازدید کنندگان اثرگذار باشد

شما با شنیدن واژه‌ی ایرانسل به یاد چه‌چیزی می‌افتید؟ به احتمال قوی یاد رنگ زردی می‌افتید که ایرانسل به وفور از آن برای انتقال هویت برندش استفاده کرده. این اوپراتور همراه جزو موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی است که توانسته به درستی از تاثیرگذاری برندسازی رنگ استفاده‌ی مفید داشته باشد، تا جایی که شما هرجا این ترکیب رنگ را مشاهده کنید حتی بدون این که نام و لوگوی ایرانسل را ببینید، خواهید فهمید که تصویر مربوط به شرکت ایرانسل است.

رنگ نقش مهمی در ایجاد عکس‌وعمل مناسب از سوی مشتریان دارد، شما می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب و استفاده صحیح از روانشانسی رنگ، رفتار مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید. “کارل جونگ” روانشناس سوئیسی معتقد است که «همه‌ی انسان‌ها دارای یک واکنشگرهای محیطی نسبت به رنگ‌ها هستند» همچنین او از رنگ‌ها با عنوان  زبان مادری ناخوداگاه انسان‌ها یاد می‌کند.

هر رنگ در نگاه مشتریان بیانگر معنا و مفهوم به‌خصوصی است که در ناخودآگاه ذهن آنان تاثیرگذار است. شما با دانش روانشناسی رنگ‌ها می‌توانید از این تاثیرگذاری ناخودآگاه به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنید. این تاثیرگذاری می‌تواند با ایجاد هیجان در زمان خرید، حجم فروش شما را افزایش دهد و یا با ایجاد پیام انحصاری ماندگار برندتان را در ذهن مخاطبان همانند ایرانسل افزایش دهد.

روانشانسی رنگ و تاثیر آن بر مخاطب

روانشانسی رنگ‌ها در برندینگ

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی رایج‌ترین رنگ در میان جمعیت جهان است. و از نظر جنسیت تقریباً رنگ خنثی است، یعنی جمعیت مردانی که به رنگ آبی علاقه دارند هم انداز جمعیت زنانی است به رنگ آبی علاقه‌مند هستند. رنگ آبی در همه لحظات زندگی یادآور رنگ آبی دریا است، و انسان را به یاد آب می‌اندازد. این رنگ نشان دهنده صداقت، اعتماد، ثبات و اطمینان است. رنگ آبی القا کننده‌ی حس آرامش، وفاداری و منطق است. علاوه بر این آبی نشان دهنده سردی، بی‌علاقه‌ای، بی توجهی و بی اشتهایی هم است.

شرکت‌هایی مثل فیسبوک و دراپ‌باکس از این رنگ برای انتقال پیام امنیت و اعتماد استفاده می‌کنند. تا اضطراب به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه کاربرانش‌ را کم کنند.

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز رنگ طبیعت است. بنابراین روانشانسی رنگ سبز احساس خوشایندی را در دل مخاطبان ایجاد می‌کند. این رنگ بیان‌گر حس ثروتمندی است و می‌تواند بیانگر مفاهیمی همچون سلامتی، طبیعت، خنکی، امید، رشد، رفاه و ثروت باشد. کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید نوشته‌ی ناپلئون هیل هم از این رنگ در انتقال پیام ثروتمند شدن در جلد خود استفاده کرده است. افرادی که به دنبال ثروتمند شدن هستند بیام این کتاب را به کم رنگ سبز جلدش بهتر دریافت می‌کنند و سریع به خرید این کتاب قانع می‌شوند. علاوه براین رنگ سبز می‌تواند انتقال دهنده‌ی حس خستگی، رکود، حسادت و بیماری باشد.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد، رنگ جوانان است. جوانگرایی یک از پیام‌های این رنگ است، اگر به تبلیغات شرکت ایرانسل توجه‌کنید، خواهید فهمید که در تمام پیام‌های تبلیغاتی این شرکت کاراکتر‌های تبلغاتی، جوانانی هستند که به دنبال ایجاد یک هیجان‌اند.

ایرانسل جوانان را مخاطب اصلی خود یا در اصطلاح جوانان را پرسونا خودش در نظر گرفته. این هماهنگی در انتخاب پرسونا و رنگ برند ایرانسل، به تبلیغات این شرکت ایرانی قوت بخشیده است.

رنگ زرد علاوه بر مفهوم جوان‌گرایی بیانگر شادی، خوشبختی، خلاقیت و باعث می‌شود سوخت و ساز بدن افزایش یابد. رنگ زرد باعث افزایش خلاقیت می‌شود و برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شود. ویترین فروشگاه‌هایی که به این رنگ طراحی می‌شوند، عموماً نظر افراد بیشتری را به خود جلب می‌کنند و این رنگ می‌تواند رفتار مشتری را هدایت کند. اما اگر مخاطبان بیش‌از حد در مقابل این رنگ قرار گیرند، در آنان حس خشم و اضطراب ایجاد می‌شود. همچنین رنگ زرد می‌تواند انتقال دهنده‌ی پیام‌هایی همچون ترس احتیاط و اضطراب باشد

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها در میان بانوان است. روانشانسی رنگ بنفش فعالیت‌های مغزی مرتبط با حل مشکلات را فعال می‌کند. این رنگ همزمان گرم و سرد است. رنگ بنفش باعث افزایش نگرانی می‌شود و سمبل وفاداری است. شرکت یاهو از این ویژگی رنگ بنفش سال‌ها برای برندینگ خود استفاده کرده است. و برای سال‌های طولانی بسیاری از نیازهای اینترنتی کاربران خود را تامین کرده است.

رنگ بنفش بیانگر احساساتی چون  پیچیدگی، شجاعت، ثروت و لوکس بودن می‌باشد. در بردارنده مفاهیمی چون حکمت، تخیل، ثروت، معنویت، پیچیدگی، درون‌گرای، دزدی، سرکوب، فراموشی است.

روانشناسی رنگ ارغوانی

این رنگ رنگ تعادل احساسی و ثبات فکری است. بیانگر عملگرایی و محرک منطق می‌باشد. این رنگ نمایند‌ی احساس و احترام به خویش‌تن است و رضایت را به همراه دارد. رنگ ارغوانی پیام‌هایی همچون تخیل، دگرگونی، خلاقیت، نوآوری، تعادل، ظلم و ستم، گستاخی را تداعی می‌کند

روانشناسی رنگ فیروزه‌ای

این رنگ القا کننده‌ی حس تحول است. ذهنیت افراد را برای پذیرش تغییرات آماده می‌کند. رنگ فیروزه‌ای می‌تواند الهام بخش بودن را بیان کند و مفاهیمی همچون ارتباطات، وضوح، آرامش، افتخار، پیام محرمانه، سکوت و غیر صمیمی بودن را بیان می‌کند.

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی رنگی است تقریباً تمام طرفدارانش درمیان خانوم‌ها می‌باشد. این رنگ صبر و آرامش را القا می‌کند. باعث کاهش میزان عصبانیت در افراد می‌شود. این رنگ، رنگ شادی آور و سرگرم کننده است. و از توجه طولانی مدت به این رنگ مخاطبان خسته و بی‌حوصله نمی‌شوند.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی رنگ ماجراجویی و پر از اشتیاق است. روانشانسی رنگ نارنجی باعث ایجاد شور و هیجان می‌شود. این رنگ سرگرم کننده و پر از انرژی است. رنگ نارنجی رنگ نوشیدنی‌های شرکت فانتا باعث شده است که این شرکت در تبلیغات از شور و هیجان جوانی استفاده کند.

کاراکتر ثابت تبلیغات محصولات فانتا، گروهی از جوانان خسته و بی‌حوصله هستند، که باز کردن نوشابه‌های پرتغالی لحظات شادی را برای خود به ارمغان می‌آورند. رنگ نارنجی القا کننده ارزشمندی است. این رنگ بیان کننده‌ی احساساتی همچون خوش‌بینی، گرما، خوشبختی، خلاقیت، عقل، ترس، احتیاط، اضطراب، ناامیدی، گرسنگی است.

روانشناسی رنگ قهویه‌ای

تاثیر رنگ قهوه‌ای بخاطر یادآوری دانه‌های کوچک قهوه باعث ایجاد آرامش در مخاطبان می‌شود. این رنگ نشان دهنده‌ی پایداری تجربه، و راحتی است.

روانشناسی رنگ سیاه

رنگ سیاه نماد قدرت است، و معنای بی‌قید و شرط تاریکی‌ها می‌باشد. این رنگ باعث ایجاد حس افسردگی می‌باشد. همچنین رنگ سیاه بیانگر مفاهیمی چون پیچیدگی، امنیت، قدرت، ظرافت، سرکوب، سردی، تهدید، سنگین بودن، عزاداری است.

روانشناسی رنگ سفید

این رنگ نماد خلوص و بی‌گناهی است. رنگ سفید اماکن مقدس باعث ایجاد حس پاکیزگی است. این رنگ یادآور ازدواج و عروسی و شروع یک صفحه‌ی جدید از دفتر زندگی است. این رنگ مفاهیمی چون پاکیزگی، خلوص، سادگی، پیچیدگی، خنکی، سردی، خالی بودن را القا می‌کند.

روانشناسی رنگ خاکستری

رنگی خاکستری یکی از رنگ‌های پیچیده در حوزه روان‌شناختی است. استفاده بجا از این رنگ می‌تواند بیانگر مهارت باشد. این رنگ می‌تواند مفاهیم چون ابدی بودن، بی‌طرفی(خنثی) بودن، قابل اطمینان، تعادل، باهوش، قوی، عدم اعتماد به نفس، افسردگی، کمبود انرژی باشد.

روانشناسی رنگ طلایی

رنگ طلایی نشان دهنده‌ی ارزش اعتبار جلال و شکوه است، این رنگ خرد، زیبایی و سخاوت را بیان می‌کند. رنگ طلایی می‌تواند بیان‌گر قدرت باشد.

بکارگیری دانش روانشناسی رنگ در کسب‌وکار علاوه بر ایجاد اعتبار و یک‌پارچگی در کسب‌وکار می‌توانید باعث افزایش فروش شما. اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید با ایجاد تغییرات در رنگ غالب سایت‌تان می‌توانید تاثیر این رنگ‌ها را در نرخ بازگشت سایت مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا